SSL toevoegen aan een website

SSL, wat is dat? Ik hoor het je denken! Laat me het even aan je uitleggen; het is het groene slotje wat je steeds vaker bovenaan de adresbalk ziet bij websites. Vroeger was het namelijk zo dat je dit voornamelijk zag bij websites waar daadwerkelijk transacties plaatsvonden. Denk bijvoorbeeld aan een webwinkel of een pagina waar je een (digitaal) product kunt aanschaffen.

Sinds ongeveer 2015 zie je steeds meer websites dit invoeren. De kosten worden namelijk ook steeds lager. Je kunt al voor 10 – 40 euro per jaar zo’n certificaat installeren op de website. Dat valt natuurlijk best wel mee. Vroeger waren de kosten een stuk hoger.

Google is de aanstichter hiervan

SSLDat steeds meer sites besluiten om over te gaan naar SSL / HTTPS heeft voor een groot deel te maken met de zoekgigant Google. Ze zijn normaal heel geheimzinnig over wat er nodig is om organisch goed vindbaar te zijn in de zoekresultaten, maar dit keer waren ze er heel erg open over. Ze gaven op hun blog namelijk aan dat websites met een SSL certificaat een (kleine) boost kregen in de zoekresultaten.

Veel online marketing bureaus en zoekmachine optimalisatie specialisten sprongen hier natuurlijk direct bovenop. Ze gingen de websites van hun klanten overschakelen naar SSL. Want als Google iets prijsgeeft, moet je dat natuurlijk direct implementeren. Zeker als de kosten relatief laag zijn. De https Google SEO is dus zeker de moeite waard om te implementeren. Maar schakel wel altijd een professional in die affiniteit heeft met dit Google. Er moeten diverse instellingen goed gezet worden om de implementatie succesvol te laten zijn. Als dit misgaan ben je verder van huis en kunnen alle behaalde posities in elkaar storten. Laat je dus goed adviseren door iemand die dit vaker doet!

Waar moet je op letten bij SSL

Er zijn verschillende soorten certificaten. Deze worden uitgegeven door een zogenaamde Certificate Authority (ook wel CA) genoemd. Er zijn hosting bedrijf die geheel gratis certificaten uitgeven. Maar voor anderen moet je weer iets betalen. Je kunt kiezen voor een basis versie, alle data tussen de server en de client wordt dan versleuteld weergegeven. In de adresbalk wordt een groen slotje weergegeven. Er is ook een uitgebreidere versie te vinden. Het bedrijf moet dan worden geverifieerd en de kosten zijn iets hoger. In de adresbalk komt dan naast het groene slotje ook de naam van het bedrijf te staan. Als ik het goed heb is de versleuteling ook strikter.

Voordelen

We hebben het al eventjes gehad over de voordelen die een SSL certificaat met zich meebrengen. Een betere positie in Google is vooral een belangrijk punt. Maar daarnaast zijn er nog andere voordelen te noemen. Denk bijvoorbeeld eens aan de bezoekers die je website komen bezoeken. Het groene slotje geeft een duidelijk signaal aan de bezoeker dat de website volledig veilig is. Dit kan helpen met de conversie van de bezoekers naar klanten / leads. Ga maar eens bij jezelf na; vertrouw jij een website die aandacht besteed aan de beveiliging meer of minder? Het antwoord lijkt mij duidelijk. Eigenlijk is er geen enkele reden om geen SSL certificaat te laten installeren op je website.

Hoe gaat het in zijn werking?

Er zijn ondernemers of bedrijven die een ICT afdeling hebben. Deze mensen kunnen best een SSL certificaat installeren op de website, maar ik blijf erop hameren, laat er altijd een SEO specialist naar kijken. Als instellingen verkeerd worden ingesteld (iets wat een ICT beheerder niet zou weten) dan kan de website echt flinke bezoekers aantallen gaan missen. In dit bericht wil ik een aantal tips met jullie delen waar je op moet letten.

Verwijzingen: Wanneer je website overgaat van HTTP naar HTTPS, is het van groot belang dat alle interne links nu verwijzen naar de HTTPS versie. Op die manier blijft alle waarde die door Google andere zoekmachines is toegekend aan de pagina behouden. Als je website draait op een CMS platform zoals WordPress, Joomla of Drupal dan zijn hier vaak (gratis) plugins voor beschikbaar. De overgang kan dan vlekkeloos gedaan worden. Alhoewel de plugins goed werken, is het wel altijd zaak om alles nog even handmatig te controleren.

Google Analytics: Vrijwel iedere website maakt gebruik van Google Analytics om het verkeer naar de website bij te houden. Het is een zeer handige tool die ervoor zorgt dat je allerlei data kunt verzamelen over je bezoekers. Veel bedrijven gebruiken dit om de conversie te verbeteren en te zien waar bezoekers precies vandaan komen (Search, Adwords, Social of Direct). Als je over bent gestapt op een SSL certificaat, dan ben je feitelijk naar een nieuwe site gegaan. Google Analytics kijkt nog naar de HTTP versie van je website en daar komt niemand meer. In de tool kun je dan ook instellen dat het verkeer naar de HTTPS versie moet worden bijgehouden. Online kun je diverse handleidingen vinden hoe je dit moet instellen.

301 redirect: Als je website altijd op HTTP gedraaid heeft, dan zijn waarschijnlijk alle inkomende links naar die versie van je website aangemaakt. Als je overstapt naar HTTPS en je vergeet om een 301 redirect aan te maken, komt de waarde niet aan op de nieuwe versie. Wanneer je een plugin installeert op een CMS systeem dan gaat dit in veel gevallen direct goed. Als je alles handmatig doet, moet je hier echt heel erg goed op letten. Dit is het allerbelangrijkste van alles. controleer dit dus altijd zo uitgebreid mogelijk. Niet alleen naar je homepage, maar ook naar de interne pagina’s!

Ga jij overstappen naar SSL?

In dit bericht heb je een aantal tips kunnen lezen over het implementeren van een SSL certificaat. In feite is er geen reden om niet over te stappen. De voordelen hebben we reeds besproken, de nadelen zijn er eigenlijk niet. Maar nogmaals, het moet natuurlijk wel goed gedaan worden. Vergeet je iets, of staat een instelling niet goed, dan zijn de nadelen velen malen groter dan de voordelen. Hopelijk heb je iets aan dit artikel gehad en kun je ermee aan de slag. Deel dit bericht gerust op social media om andere ondernemers en website eigenaren hiervan bewust te maken!